19 mrt 2011

FUN-Q-BATOR interview op 3voor12.nl

NOISY LOIS draait en produceert zelf en draait ook al jaren mee in de muziekindustrie.
Via Auke van Drum & Bass in your face @ Middelburg werd ik gevraagd voor een interview met haar.
Noisy Lois bleek dezelfde persoon te zijn als ene Louisa die ik een jaar of 20 geleden heb leren kennen.
Leuk!
In de 3voor12 rubriek Noisy  meets werd het dus NOISY re-MEETS FUN-Q-BATOR
Interview:

Deze keer heb ik het genoegen om een oude bekende van mij te mogen interviewen , niemand minder dan Fun-Q-Bator. De man achter vele feestjes in het Zeeuwse Vlaanderen, electronica freak van de eerste orde. Al met al een inspirerend interview!

Kun je in het kort vertellen, hoe je heet, wie je bent en wat je doet en welk muziek genre je draait?
Ivo Guerand-Male-39-ADDJ, wat doe ik? Draaien, muziek maken en produceren, workshops, organiseren, nieuwe ideeën bedenken, variëren, creëren, me laten inspireren, werken, slapen, dromen, ......eat, sleep , shit, fuck, drink. Ik leef muziek, I’m sorry I can’t help it.
Genres? Op dit moment maak ik een (on)gecontroleerde mix van electro, dnb en dubstep. Af en toe een vleugje hiphop erdoor, een scratchje, een mixje, of wat ook maar in de set past. Maar in wezen is er geen stijl die ik niet interessant vind, of ik het zal draaien is een andere zaak.
Ik zie mezelf een beetje als een soort kok, de muziek zijn de kruiden en ingrediënten waar ik een gerecht mee maak. Ik kook graag op mijn eigen manier en het is echt een superkick dat de mensen daar echt van kunnen genieten.
Oh ja, ooit wil ik nog eens een heeeerlijke oude dampende funkset in elkaar draaien...........ooit.

Wanneer is voor jou het dj avontuur begonnen?
Herfstvakantie 1985, na het zien van een Amerikaanse scratchende dj in Terneuzen en flink geïnspireerd door Rockit van Herbie Hancock. We hadden een aardige groep vrienden die zich met hip hop bezig hielden, break dancing, graffiti, rappen, maar er was nog geen dj. Ik kon 2 draaitafels en een mixer lenen en leerde mezelf scratchen en mixen. Voor zover ik weet was ik de eerste scratchende en live-mixende Zeeuwse dj. Maar waarschijnlijk is het jaren daarvoor al begonnen, m’n broer draaide Jimi Hendrix en de muzikale vonk sloeg toen meteen over. Precies dat gevoel kan ik nu nog steeds krijgen wanneer ik weer iets waanzinnigs hoor.

Welke dj/producers hebben jou door de jaren heen het meeste geinspireerd?
Jack Dangers van Meat Beat Manifesto, Adrian Sherwood, PE, Cash Money, Grandmaster Flash, DJ Shadow, Liam Howlett van de Prodigy, Sjors Kuyt, Eboman, Trevor Horn, Trent Reznor, Fatboy Slim (begin periode), FSOL, Chemical Brothers, Etienne de Crécy, Daft Punk, Armand van Helden, Deadmau5, Switch, Orbital, Andy-C, Rusko, Sub Focus, Crookers, Mr Oizo en nog zo’n 120 anderen.

Met welk apparatuur draai je momenteel en waarom?
Twee Technics 1200’s, Korg Zero4, Traktor scratch pro, X1 Kontrol. Digitaal dus, omdat ik tussen die grote hoeveelheid platen en cd’s niet meer op tijd de goede nummers kon vinden. Al m’n muziek digitaal in mappen werkt goed. Helemaal leuk omdat er met digitaal draaien zich ook weer nieuwe manieren van draaien ontwikkelen.


Produceer je ook, zo ja, vertel daar eens iets over?
Op dit moment ben ik serieus bezig met een album, ik ontwikkel mezelf nog steeds en een album is de logische stap op dit moment. Het album zal, zoals ik draai, ook weer niet in één stijl zijn maar de nummers moeten bij elkaar een verhaal creëren. Er zitten nog wel veel randzaken aan vast zoals de rechten van bepaalde samples. Ook ben ik aan het kijken of het interessant is om een eigen label te beginnen. Twee dingen waar ik eigenlijk nog geen kaas van heb gegeten.

Je organiseert feestjes in Terneuzen, hoe is de dance scene daar? Verschilt het van de rest van Zeeland of zelfs Nederland?
De scene in Terneuzen is leuk, mensen willen graag naar iets leuks toe gaan en ze belonen je met hun enthousiasme. Het publiek dat naar de Fun-Q-Bator avonden in de PIT komt is waanzinnig, I’m fucking blessed with that! Zoveel gezellige leuke feestende mensen, WOW! Verschilt het van de rest van Nederland, niet per definitie, een muziekliefhebber is een muziekliefhebber. Of deze nu uit Terneuzen komt of uit Canada, people want to have a good time, party & enjoy the music. Dat is volgens mij overal basic hetzelfde.

Wat vind je van de Zeeuwse dance-scene? En wat en hoe zou het verbeterd kunnen worden?
Goed, leuk! Er zijn een aantal enthousiastelingen die graag leuke dingen willen doen. Kijk naar Drum n Bass in your Face, waanzinnig toch wat ze voor elkaar krijgen. Of hier in Terneuzen Jazz-a-Delic, die mensen hebben iets bereikt wat er nog niet eerder in Zeeuws-Vlaanderen te zien is geweest, op en top leuk! Wat er beter kan, de samenwerking denk ik. Wat ik hier in Terneuzen zie is dat er nu een aantal verschillende organisatoren voor elkaar opstaan, elkaar ongevraagd helpen, meedenken, en vooral belangrijk, het elkaar ook gunnen. Deze mensen snappen het tenminste, wanneer de één iets leuks organiseert dan is dat ook goed is voor de ander. Des te meer leuks, des te meer mensen er elke keer op afkomen. Des te makkelijker kan je weer iets leuks organiseren, wat weer goed is voor het publiek, de ondernemers en de organisatoren. Een win-win situatie, maar helaas begrijpt nog niet iedereen dat.
En regeltjes of afspraken? Rules are meant to be broken. Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen, we zijn geen ambtelijke molen waar alles binnen de lijntjes moet. Be creative, anders duurt het verdomd lang voor je nieuwe dingen ontdekt.

Is er een kloof tussen Zeeuws-Vlaanderen ten opzichte van de rest van Zeeland?
Ja, zeker weten, daar draai ik al te lang voor mee om te zeggen dat het niet zo is. Wat de Dance scene betreft gaan er wel wat mensen naar evenementen buiten Zeeuws-Vlaanderen, maar omgekeerd gebeurt dat mondjesmaat, beter gezegd het is een zeldzaamheid. Ik ga daar niet tegen vechten, in tegendeel, ik let er niet op en bouw gewoon zelf aan iets leuks hier. Dat lukt ook goed, het is volgens mij voor het eerst dat studenten uit bijvoorbeeld Utrecht terug naar Terneuzen komen om hier naar een FQB Party te gaan.

Welke tracks zijn voor jou ''hot'' op dit moment?
Tsja, ehm... Dat zijn toch eigenlijk de tracks waar ik dit moment mee bezig ben. Die beleving is zo intens af en toe, daar ga je als muzikant zo op in. Maar nummers van anderen, even kijken,
Cerebral Vortex – Fly by Night (Cyberpunkers remix)
Flux Pavillion – Bass cannon
Ik hoor net NT89 – The Tunnel (The walk & Rogerseventytwo cover) best wel vet.

Waar zou je zelf het liefst nog willen draaien?
Overal, als er maar leuke mensen zijn.
Wat is jouw slechtste dj ervaring?
Ehm, tsja, gehoorbeschadiging moet ik zeggen. Niet ernstig maar wel aanwezig. Overigens voor 90 % veroorzaakt door koptelefoons en oortjes die lekker hard kunnen. Alleen de piep en ruis die er 24 uur per dag is, is minder leuk.

Wat is jouw beste dj ervaring?
Fun-Q-Bator afgelopen jaar, met name het draaien en produceren. De afgelopen 25 jaar zit vol met leuke muzikale ervaringen moet ik zeggen.

Heb je nog ambities voor de toekomst?
Gezond en gelukkig zijn, of blijven, maar muzikaal: album, show, doorbreken, blijven ontwikkelen, samenwerken.

Wat is je all-time favourite plaat?
Dat is er niet één, dat zijn er een stuk of 100, maar om er een paar te noemen:
Axis as bold as love – Hendrix,
99 % - Meat Beat Manifesto,
Idioteque – Radiohead,
Daft Punk – Homework,
Endtroducing – Dj Shadow,
Div van The Prodigy,
The Downward Spiral – NIN,
1e album van PE#1, Beastie Boys, NWA, ICE-T
Friet met of zonder mayonaise? ;-)
Is dat een date?

Voor meer info, check: www.fun-q-bator.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten